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아아! 동양화 : 모두의 동양화
2024. 7. 19 – 2024. 10. 6
권혜성, 나나와 펠릭스, 문성식, 유승호, 장종완, 조종성, 최수련

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전시개요

⋄  전시명 : 아아! 동양화 : 모두의 동양화

⋄  참여작가 : 권혜성, 나나와 펠릭스, 문성식, 유승호, 장종완, 조종성, 최수련

⋄  전시기간 : 2024. 7. 19(금) ~ 2024. 10. 06(일)

⋄  전시장소 : 아트센터 화이트블럭(경기 파주시 탄현면 헤이리마을길 72)

⋄  관람시간 : 평일 11:00 - 18:00ㅣ주말 및 공휴일 11:00 - 18:30 | 휴관일 없음

⋄  관람료 : 3,000원(카페 이용 시 관람 무료)

⋄  주최/주관 : 아트센터 화이트블럭

⋄  후원 : 경기도, 파주시
부대행사

오프닝 리셉션

⋄  일시 : 2024년 7월 19일 금요일, 오후 4시

⋄  장소 : 아트센터 화이트블럭
전시내용

아아! 동양화: 모두의 동양화

아트센터 화이트블록은 ‘아아 동양화’ 4부작 전시 중 3부 ‘모두의 동양화’를 개최한다.

1부 전시 ≪열린 문≫(2022.7.7-9.25)과 2부 전시 ≪이미·항상·변화≫(2023.7.14-10.9)는 동양화 전공자들의 전시로, 동양화에 대한 시각을 자신들의 입장에서 기술하고 그들의 작품만큼 다양한 의견들을 접할 수 있었다.

3부 전시 ≪모두의 동양화≫는 동시대 미술에서 동양화와 영향 관계에 있는 작가와 작품에 주목한 전시이다. 이번 전시는 동양화 비전공자들로 구성하였다. 그들은 동양화의 요소를 자신들의 작품 세계에 적극 반영하고 동양화를 현재의 시각으로 바라보고 있다. 여기에서 ‘현재’는 동양화의 여러 요소를 과거의 고정된 것으로 간주하지 않고 다양하게 해석되는 열린 가능성을 의미한다. 전시에 참여하는 여덟 작가는 현재를 살아가는 동시대 미술가로, 과거를 현재로 소환해 자신의 시지각 안으로 끌어안아 현재의 미적 형식으로 재배치하는 작가들이다.

지난 2부 전시를 준비하면서 새롭게 제기된 문제는 동양화를 바라보는 외부 시선에 대한 고정성이었다. 이 클리셰는 동양화라는 극동아시아 미술을 오래된 과거로 오해하게 만들었다. 이 같은 오해는 동양화를 과거의 유산이나 전통이라는 이름으로 획일화시켰다. 그러나 예술은 무형의 그릇과 같아서 그릇에 무엇을 담는가가 그것의 정체를 가늠할 수 있다. 동양화도 엄연히 같은 이치다. 과거의 유산이 현재와 미래에서 생명력을 가지려면 이 결정체를 대하는 우리는 언제나 시대의 눈으로 대상을 해체해야 한다. 과거의 유산이 새 생명을 얻는 것은 오직 그 시대의 자유 사고와 변화 의지가 충만할 때 가능하다는 것을 3부 전시를 기획하며 다시 깨닫는다. 우리 삶에서 어떠한 대상의 해설도 고정된 의미는 없으며, 고정된 기표에 변화하는 기의가 붙어 너와 내가 다른 해석을 내놓는 것처럼, 예술 또한 변화의 장 한가운데 있어 동일한 의미로 포섭할 수 없다는 것을 새삼 다시 발견한다. 그러므로 고전을 읽는다는 것은 현재의 새로운 글쓰기다.

3부 ‘모두의 동양화’는 주지하듯 동양화가 동양화만의 것이 아니라는 것을 문자 그대로 드러낸다. 3부 전시는 동양화가 동시대 미술과 어떠한 파생성 또는 연관성이 있는가를 살펴보는 전시이다. 그러나 이 전시는 동양화 전공자로 이루어져 있지 않다. 동양화 외부에서 동양화라는 것을 어떻게 바라보고 있는지, 본인의 작업 세계와 어떻게 관계를 맺는지에 대한 것을 주요하게 다룬다. 그러므로 참여 작가들을 인터뷰하고, 작가들의 작품 세계와 동양화의 연관성을 심도 있게 살펴보았다.

동양화를 전공하지 않는 작가들의 동양화 이야기.
그들은 동양화를 어떻게 생각하고 어떻게 자신의 영역으로 끌고 왔는가?
동양화 내부에서 평범하게 간주한 여러 요소들을 자신만의 방식으로 표현한 작가들의 동양화 이야기.
우리가 몰랐거나 혹은 익히 알더라도 다시 새로운 현재성을 부여한 동양화 이야기가 여덟 작가를 통해 드러난다.
동양화는 여전히.

 
글 | 이정배




Ah! East Asian Painting : Dongyanghua, One and All

Art Center White Block is pleased to present Dongyanghua, One and All, the third one of the four-episode exhibition Ah! East Asian Painting.

The first two exhibitions, An Open Door (Jul. 7-Sep.25, 2022) and Already- Always-Everchanging(Jul. 14-Oct. 9, 2023), were exhibitions of East Asian painting majors who described their views on East Asian painting from their own perspectives, and their perspectives were as diverse as their works.

The third exhibition, Dongyanghua, One and All, focuses on artists and works that are influenced by East Asian painting in contemporary art. It is composed of works by artists that did not major in East Asian painting. They incorporate elements of East Asian painting into their works and view East Asian painting from a current perspective. Having a “current” perspective here refers to the open possibility of various interpretations of multiple elements of East Asian painting, rather than considering them as fixed in the past. The eight contemporary artists in the exhibition live in the present era, who summon the past into the present, bring it into their visual perception, and rearrange it into the aesthetic form of the present.

One challenge encountered during the preparations for the second exhibition was the rigid perception held by the outside world regarding East Asian painting. This stereotype has resulted in a misconception of Far East Asian art as merely historical. However, art, akin to an intangible vessel, derives its identity from its contents. The same logic applies to East Asian painting. For the heritage of the past to retain its vitality in the present and future, those who engage with these masterpieces must continually reinterpret them through a contemporary lens. The third exhibition underscores that it is through the progressive thinking and adaptability of the present times that the legacy of the past can be revitalized. Much like in our lives, no commentary on any object possesses a fixed meaning. You and I may arrive at different interpretations due to the evolving signified attached to fixed signifiers. Similarly, art is constantly in flux and cannot be confined to a singular meaning. Consequently, engaging with the classics constitutes a new composition for the present.

The third exhibition, Dongyanghua, One and All, explicitly demonstrates that East Asian painting transcends its traditional boundaries. This exhibition explores the connections and influences between East Asian painting and contemporary art. However, the exhibition is not solely comprised of works by artists specializing in East Asian painting. Instead, it focuses on how artists from other disciplines perceive East Asian painting and integrate its elements into their own work. However, this exhibition is not composed of East Asian painting majors. The focus is on how artists outside view East Asian painting and how they relate to their own work.

Narratives of East Asian painting as told by artists who do not specialize in this genre.
What are their perceptions of East Asian painting, and how have they incorporated its elements into their own work?
These narratives reveal how artists, each in their unique manner, have expressed various traditional elements of East Asian painting.
Through the perspectives of eight artists, we uncover stories of East Asian painting that may have been previously unknown or, even if familiar, are imbued with a renewed contemporaneity.
East Asian painting is still with us.


Lee Jeong Bae
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권혜성, 풀밭 연습 grassfield exploring, 2024, ink, conte on Korean paper, 142x406cm
나나와펠릭스_대표작_꼴리산수자수병풍(렐라_헌정작)_Landscape_from_Koli_(for_Lela),_공단에_꼰사,_6폭_병풍_Twisted_thread_on_silk,_six_panel_folding_screen,_176x245cm.jpg
나나와 펠릭스, 꼴리산수자수병풍(렐라 헌정작) Landscape from Koli (for Lela), Twisted thread on silk, six panel folding screen, 176x245cm
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문성식, 돌과 물 stones and water, 30x20.2cm, Charcoal powder, pencil, and oil on wooden panel, 2024
유승호_대표작품_사랑_사랑_누가_말했나_Love_love,_who_says,_160.2x122cm,_ink_on_paper,_2009-2012_.jpg
유승호, 사랑 사랑 누가 말했나 Love love,  who says, 2009-2012, ink on paper, 160.2x122cm
장종완_작가님_대표작_떨어진_알_A_Fallen_Egg,_2023,_장지에_아크릴릭_과슈_acrylic_gouache_on_Korean_paper,_194×130.1cm_.jpg
장종완, 떨어진 알 A Fallen Egg, 2023, acrylic gouache on Korean paper, 194×130.1cm
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조종성, From Stroke No.231124, 2023, ink, pigment, gold with Korean paper on canvas, 193.9x130cm
최수련_대표작품_영광서루_사건과_가엾은_진서령_What_Happened_at_Yingguang_Library_and_Mr._Chens_misfortune_2024_리넨에_수채,_유채,_은묵_watercolor,_oil_on_linen_227x182cm_.jpg
최수련, 영광서루 사건과 가엾은 진서령 What Happened at Yingguang Library and Mr. Chen's Misfortune, 2024, watercolor, silver ink oil on linen, 227x182cm
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≪아아! 동양화 : 모두의 동양화≫(2024) 전시전경
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≪아아! 동양화 : 모두의 동양화≫(2024) 전시전경
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≪아아! 동양화 : 모두의 동양화≫(2024) 전시전경
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≪아아! 동양화 : 모두의 동양화≫(2024) 전시전경
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≪아아! 동양화 : 모두의 동양화≫(2024) 전시전경
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≪아아! 동양화 : 모두의 동양화≫(2024) 전시전경
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≪아아! 동양화 : 모두의 동양화≫(2024) 전시전경